|
Το μήνυμα του Παρμενίδου εις την εποχήν της παγκοσμιοποιήσεως
ΣΤΑΥΡΟΣ Ι. ΜΠΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ
Αριστοτέλειον Πανεπιστήμιον Θεσσαλονίκης
Εις την σεπτήν μνήμην των γονέων μου
Περίληψις
Ο Παρμενίδης ο Ελεάτης είναι εκ των επιφανεστέρων προσωκρατικών φιλοσόφων.
Εις τα πλαίσια εξαμέτρου ποιήματος υπό τον τίτλον "Περί Φύσεως" εκθέτει τας
φιλοσοφικάς θέσεις του επί του όντος και της αληθείας. Ο ιδιαιτέρως εκφραστικός
και παραβολικός χαρακτήρ του ποιήματος μεταφέρει τον αναγνώστην εις τον χώρον
της αληθείας και του φωτός, ένθα θα διαπιστώση την παρουσίαν του όντος, το οποίον
αποτελεί την μόνην πραγματικότητα, καθ΄ όσον το μη όν ούτε υφίσταται ούτε νοείται.
Διά της δυνάμεως των αρετών ο άνθρωπος θα εκφύγη εκ της πλάνης και της μετριότητος
και θα ανέλθη εις την σφαίραν της αληθείας και θα κατανοήση την κυρίαρχον θέσιν
του όντος, το οποίον είναι άναρχον, αγέννητον, αδιαίρετον, αναλλοίωτον, αμετάτρεπτον,
ολοκληρωμένον εν τω πλαισίω της απολύτου πληρότητος, διά του οποίου πληρούνται
τα πάντα. Διά της νοήσεως καθίσταται αντιληπτή μόνον η έννοια του όντος, καθ΄
όσον το μη όν ούτε υφίσταται ούτε νοείται. Ο άνθρωπος, ανερχόμενος την κλίμακα
των αρετών, εισέρχεται εις την σφαίραν του φωτός και πληρούται υπό εσωτερικού
φωτός, δυναμένου να ίδη την πραγματικήν φύσιν των πάντων, εντός των οποίων υφίσταται
η παρουσία του όντος. Ο Παρμενίδης όπως και ο Ηράκλειτος, πέντε αιώνας προ της
ενανθρωπίσεως του Κυρίου, ωμίλησαν διά το Ον και τον Λόγον και προέτρεπον τον
άνθρωπον εις την οδόν του Φωτός και της Αληθείας. Σήμερον εις την εποχήν της
παγκοσμιοποιήσεως ο άνθρωπος ωθείται εις την οδόν του ευδαιμονισμού και των
οικονομικών επιδιώξεων, αμβλύνων σταδιακώς την δίψαν της αληθείας και των αρετών.
Λέξεις κλειδιά: Παρμενίδης, παγκοσμιοποίησις, ον, αλήθεια, κοσμολογία.
Εισαγωγή
Ευρισκόμεθα εις την εποχήν της παγκοσμιοποιήσεως. Ο άνθρωπος καλείται να αποδεχθή νέας αρχάς, απομακρυνόμενος από τας παραδόσεις, τας αξίας και την ιδεολογίαν των πατέρων του. Καλείται να λησμονήση την ιστορίαν του ή να ενθυμήται αυτήν αμυδρώς, να αλλοιώση τον πολιτισμόν του, να μεταβάλη το φιλοσοφικόν υπόβαθρον επί του οποίου εστηρίχθη η ζωή των προγόνων του, να αλλοιώση ή να εγκαταλείψη την γλώσσαν του και να αποδεχθή ένα νέον πρόσωπον πολίτου της γης, η διαμόρφωσις του οποίου προετοιμάζετο συστηματικώς κατά τα τελευταία έτη.
Είναι βέβαιον, ότι είναι ιδιαιτέρως δυσχερής η απέκδυσις του φυσικού προσώπου, ιδίως όταν τούτο έχει σμιλευθή συστηματικώς και μορφοποιηθή αρμονικώς, κατά την πορείαν μακραιώνου πολιτιστικής παραδόσεως, διά της οποίας οικοδομήθησαν αναλλοίωτοι αρχαί και ηθικαί αξίαι, παγκοσμίου κύρους και ακτινοβολίας, αι οποίαι συνετέλεσαν εις την συνεχή και σταθεράν ανοδικήν πορείαν της ανθρωπότητος.
Τί θα έλεγεν διά το φαινόμενον της παγκοσμιοποιήσεως σήμερον η φωνή του Παρμενίδου; Εις ποίον άρμα θα ανήρχετο ο σύγχρονος άνθρωπος διά να αναζητήση την σφαιρικήν αλήθειαν; Πού θα ανεζήτη το απόλυτον; Ποίαι σκέψεις θα τον κατηύθυνον εις την αναζήτησιν του όντως όντος; Πώς θα ανεύρισκεν το όντως υπάρχον εις μίαν εποχήν πνευματικής ανυπαρξίας; Πώς θα ωμίλει μέσα εις την ψυχήν του, την καταδυναστευομένην υπό του άγχους και της οικονομικής αγωνίας, την καταπονουμένην υπό της δίνης της συγχρόνου τεχνολογίας, ο προσωκρατικός φιλόσοφος, διά τον υπέροχον κόσμον του φωτός και της αρετής;
Ο Παρμενίδης
Ο Παρμενίδης1 ο Ελεάτης2 είναι ο φιλόσοφος της αληθείας και του φωτός. Είναι ο φιλόσοφος του Είναι και της Νοήσεως3. Είναι ο στοχαστής, ο οποίος διά μέσου συνεχούς αναζητήσεως καταδεικνύει την σταθερότητα της σφαιρικής (ευκυκλέος) Αληθείας και το αμετάβλητον του όντως όντος.
Κατά τον Παρμενίδην, όλα τα φαινόμενα έχουν ιδίαν υπόστασιν, όλα εμπερικλείουν την ιδικήν των αλήθειαν, εκφράζουν την ιδικήν των φύσιν, έχουν τας ιδικάς των ιδιότητας και κατ' επέκτασιν έχουν ιδίαν οντότητα, εκφράζουν το υπάρχον ή μέρος του υπάρχοντος. Το μη όν είναι ανύπαρκτον και κατ΄ επέκτασιν αδιανόητον4 και ως εκ τούτου νόησις5 πέραν του όντος δεν δύναται να υφίσταται, καθ΄ όσον το μηδέν και το ανύπαρκτον ευλόγως δεν δύναται ο άνθρωπος να το προσεγγίση διά της σκέψεως του (ου γαρ ανυστόν)6.
Πέραν της υποκειμενικής ερμηνείας υπό των διαφόρων ατόμων, τα φαινόμενα διατηρούν την δυνατότητα να εκφράζουν την ιδικήν των αλήθειαν. Η Αλήθεια7 όμως καθ΄ εαυτήν εκφράζει την έννοιαν του όντος, το οποίον είναι αιώνιον,άναρχον, άπαυστον, αδιαίρετον8, αγέννητον, αμετάβλητον (ατέλεστον) αμετάτρεπτον (ανώλεθρον), αμετακίνητον (ατρεμές)9, άθικτον (άσυλον), συνεχές και έχει την ιδίαν αυτού ολότητα (ούλον)10.
Ολον το σκέπτεσθαι του ανθρώπου θα πρέπη να στρέφεται εις την αναζήτησιν της Αληθείας και του όντως όντος.
Η "θεά"11, η οποία προφρόνως υποδέχεται τον Παρμενίδην και εισάγει αυτόν εις τον κόσμον του αληθούς και του φωτός είναι η ορθότης της συνειδήσεως, η επιζητούσα το αληθές και το απόλυτον, η ζώσα την αναγκαιότητα12 της υπερβάσεως της αγνοίας και της αμφιβολίας και της εισόδου εις τον χώρον της αληθούς γνώσεως και της εσωτερικής πληρώσεως του ανθρωπίνου Είναι.
Αι "κούραι"13, αι οποίαι καθοδηγούν το άρμα του Παρμενίδου είναι αι δυνάμεις, διά των οποίων καθίσταται εφικτή η υπέρβασις των προκαταλήψεων, των παθών, των πεπερασμένων και προσωρινών επιδιώξεων, της συμβατικότητος, της μετριότητος και της φθοράς. Αι ίπποι14 του άρματος, χαλιναγωγούνται υπό των αρετών και ακολουθούν την ευθείαν οδόν της αληθείας και του φωτός.
Διά της καθοδηγήσως υπό των πνευματικών δυνάμεων και της λογικής του σκεπτομένου ανθρώπου και διά της ισχύος, την οποίαν παρέχει η εσωτερική ειρήνη, διανοίγονται αι πύλαι του προσωρινού και προβάλλει η υπέροχος οδός του δικαίου και του ορθού, η οδός της αληθείας15, η οποία παραμένει άβατος υπό των περισσοτέρων ανθρώπων16, των καθηλωμένων εις την ευμεταβλητότητα της ανθρωπίνης γνώμης17.
Μακράν της οδού της αληθείας, οι άνθρωποι ζουν εν μέσω εσωτερικών συγκρούσεων, αι σκέψεις των παύουν να είναι διαυγείς, εύστοχοι, καθίστανται συγκεχυμέναι, οι ίδιοι πλανώνται, ταλαιπωρούνται και παλινδρομούν, διχάζονται , καθίστανται αμφιθυμικοί (δίκρανοι), συμπεριφέρονται ακρίτως, υποφέρουν.
Ο Παρμενίδης οδηγεί τον άνθρωπον εις το φως, εις το φώς του όντος, εις το εσωτερικόν φως της ψυχής, τον καλεί να διανοίξη τους πνευματικούς οφθαλμούς του, να διαφύγη από τον κόσμον της πλάνης και της αβεβαιότητος, ερχόμενος εις τον κόσμον του αληθούς και του αιωνίου18.
Ο Παρμενίδης και ο Ηράκλειτος19 εκφράζουν την αξίαν του απολύτου, ο πρώτος μεν υπό την έννοιαν του Είναι, ο δεύτερος δε υπό την έννοιαν του Γίγνεσθαι20.Το όν του Παρμενίδου εκφράζεται ως λόγος21 υπό του Ηρακλείτου και προσλαμβάνει την ιδίαν εσωτερικήν διάστασιν, την οποίαν αποδίδει ο Παρμενίδης εις το όν.
Παρά το γεγονός ότι παρέχεται η εντύπωσις ότι υφίστανται διαφοραί μεταξύ των δύο αυτών μεγάλων προσωκρατικών φιλοσόφων, εν τούτοις κατά την βαθυτέραν ανάλυσιν του έργου αυτών διαπιστούται ότι συγκλίνουν αμφότεροι εις τας βασικάς των αρχάς.
Ούτω το Είναι του Παρμενίδου δεν εκφράζει στατικότητα, καθ'όσον αποτελεί το σταθερόν υπόβαθρον του Γίγνεσθαι ή την διαμορφωμένην έκφρασιν αυτού, καθ΄ όσον διά του Γίγνεσθαι αγόμεθα εις το Είναι και το Είναι εκ παραλλήλου δύναται να διαφοροποιηθή εις έν διηνεκές Γίγνεσθαι. Εντός του Γίγνεσθαι, περιλαμβάνεται η ολότης του παντός, η οποία ολοκληρούται έτι μάλλον διά της δυνατότητος της συνεχούς μεταβλητότητος αυτού, η οποία αναφερομένη εις έν υψηλόν αξιολογικόν σύστημα διασφαλίζει την συνεχή πορείαν αυτού προς την τελείωσιν και το απόλυτον.
Οι κύκλοι22 ή δακτύλιοι, οι αναφερόμενοι υπό του Παρμενίδου, οι φερόμενοι εκ του πυρός ή του μεγίστου φωτός προς το σκότος23, εκφράζουν κατά κύριον λόγον την πνευματικήν κατάστασιν του ατόμου, το οποίον όσον πληρέστερον κατανοεί το όν, τόσον πλησιέστερον αυτού ευρίσκεται και τόσον περισσότερον πληρούται φωτός.
Είναι δυνατόν ο σημερινός άνθρωπος να κατανοήση τον Παρμενίδην; Eίναι δυνατόν να ακολουθήση την εναγώνιον οδόν αυτού δια την ανεύρεσιν της αληθείας;
Φαίνεται ότι αυτό είναι ιδιαιτέρως επίπονον ή σχεδόν ανέφικτον. Οι περισσότεροι ακόμη και εκ των προγενεστέρων, δυσχεραίνονται να τον κατανοήσουν. Θεωρούν αυτόν ως φυσικόν φιλόσοφον και δίδουν ιδιαιτέραν έμφασιν εις τας πυθαγορείους απόψεις αυτού24. Αλλοι θεωρούν ότι εκφράζει μόνον μυστικιστικάς τάσεις και κινείται εις τον χώρον της μεταφυσικής ή ότι ενδεχομένως είχεν ο ίδιος υπερφυσικάς εμπειρίας και υπό το κράτος αυτών έγραψεν το ποίημα του, το οποίον παραλληλίζεται εν πολλοίς προς το έργον του Δάντου25. Αλλοι πιστεύουν ότι η κατ' αυτόν αλήθεια εκφράζει απλώς την φύσιν των πραγμάτων26, άλλοι θεωρούν αυτόν ορθολογιστήν και πρόδρομον των νεωτέρων ορθολογιστών φιλοσόφων ήτοι των Descartes, Spinoza27 και Leibnitz. Ωρισμένοι πιστεύουν ότι πλησιέστερον προς τον Παρμενίδην ευρίσκονται κυρίως οι ιδεαλισταί και ιδιαιτέρως οι Fichte, Schelling και Bradley28. Ετεροι θεωρούν "μονότονον" την φιλοσοφίαν του Παρμενίδου, χωρίς εν τούτοις να αρνούνται ότι οδηγεί τον άνθρωπον εις ανοδικήν πορείαν29.
Διά τους πολλούς ο Παρμενίδης παραμένει δυσνόητος και διισχυρίζονται ότι εισάγει έν σύστημα φυσικής φιλοσοφίας, το οποίον είναι ενδεχομένως επηρεασμένον από τας κοσμογονικάς αντιλήψεις του Ησιόδου και ότι εν αυτώ υφίστανται ουσιώδεις αντιφάσεις30. O Heidegger31 εντρυφήσας βαθύτερον εις τον Παρμενίδην ανεγνώρισεν την αξίαν του έργου του και εκφράζει τον θαυμασμόν του διά την ανάλυσιν της εννοίας του όντος και την συνεχή αναζήτησιν της αληθείας.
Ο Κierkegaard πλησιάζει τον Παρμενίδην εις την αναζήτησιν της αληθείας και του απολύτου. Εντός της εσωτερικής αγωνίας διά την ανεύρεσιν της αληθείας αναγνωρίζει ότι μόνον εντός του Θείου υφίσταται η Αλήθεια, υπό την απόλυτον έννοιαν αυτής.
Το όν του Παρμενίδου, το αγέννητον32, το ατρεμές33 , το ατέλεστον34, το ακίνητον35, το άναρχον36, το άπαυστον37, το έν, το ούλον38, το ουδέ διαιρετόν39 εκφράζει τας αποδιδομένας ιδιότητας προς το θείον όπως το αντελήφθησαν κατά την όντως μονοθεϊστικήν αντίληψιν αυτών οι αρχαίοι Ελληνες φιλόσοφοι, τόσον ο Παρμενίδης και ο Ηράκλειτος, όσον ο Σωκράτης και ο Κλεάνθης40.
Το φως το Παρμενίδου εκφράζει τας πνευματικώς ορατάς ενεργείας του θείου, αι οποίαι διαλάμπουν εις την ψυχήν και κατευθύνουν όλον το Είναι του αναγεννουμένου πνευματικώς ανθρώπου41. Εντός του κόσμου του φωτός προσπαθεί να εισαγάγη τον άνθρωπον ο Παρμενίδης, διά να τον καταστήση ικανόν να δυνηθή να διακρίνη και να νοήση την παρουσίαν του Οντος εντός της ιδίας του ψυχής, να ίδη τα πάντα και διά μέσου του πνευματικού φωτός να αντιληφθή την παρουσίαν του όντος εν παντί (ομού παν)42.
Πως θα ηδύνατο ο σημερινός άνθρωπος να κατανοήση τον λόγον του Παρμενίδου;
Πέντε αιώνας προ της ενανθρωπίσεως του Υιού και Λόγου του Θεού, ο Παρμενίδης ωμίλει διά το "φως το αληθινόν"43 και εκάλει τον άνθρωπον να ανέλθη εις το άρμα το κατευθυνόμενον υπό των αρετών, διά να γνωρίση την Αληθειαν και να κατανοήση το Όν.
Είκοσι ένα αιώνας μετά την έλευσιν του Φωτός και της Αληθείας, αι φωναί της παγκοσμιοποιήσεως καλούν τον άνθρωπον να εισέλθη εις το λυκόφως της πνευματικής ζωής, να καταθλίβεται και να άγχεται εις τον δαίδαλον του ευδαιμονισμού και των οικονομικών διεκδικήσεων, υποσχόμεναι την κατάπαυσιν της αγωνίας και του ζήλου διά την αιωνιότητα, την απελευθέρωσιν του εκ του "ενθέου πάθους" και την υποκατάστασιν της εκφραστικής γνησιότητος του προσώπου του έσω ανθρώπου υπό του ανεκφράστου προσώπου της παγκοσμιοποιουμένης κοινωνίας.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αξελoύ Κ: Ο Ηράκλειτoς και η Φιλoσoφία. Εξάvτας, Αθήvαι 1974.
Anderson, William, Dante the Maker, Routledge and Kegan Paul Ltd., 1980.
Anscombe GE: " Parmenides, mystery and contradiction". Proceedings of the Aristotelian Society. 1968;69:125-132.
Biemel, Walter. Trans. J.L. Mehta. Martin Heidegger: An Illustrated Study. New York: Harcourt, Brace, Jovanovich. 1976.
Burnet J: Early Greek Philosophy. New York: Barnes and Noble, 1962.
Cooper L: The Greek genius and its influence Ithaca,New York, Cornell University Press 1952.
Curd P: The legency of Parmenides. Princeton University Press 1997.
Diels H: Parmenides Lehrgendicht mit einem Anhang ueber griechische Thueren und Schloeser. berlin, Druck und Verlag von Georg Reimer 1897.
Diels Η, Kranz W, Die Fragmente der Vorsokratiker, Berlin: Weidmannsche Verlags-buchhandlung,1951.
Διoγέvoυς Λαερτίoυ: Βίoι και γvώμαι τωv εv Φιλoσoφία Ευδoκιμησάvτωv. R.D.
Επικτήτoυ: Εγχειρίδιov Εις. Epicteti Dissertationes ab Arriani digestae H. Schenkl, Stutgardiae aed. Teubneri 1965.
Hegel GWF: Vorlesungen uber die Geschichte der Philosophie, III, Werke XV, ed. Philipp Marheineke. Berlin 1832-1845.
Hegel GWF: Phaenomenologie des Geistes, Werke II, Berlin 1832-1845.
Hegel GWF: Lectures on the History of Philosophy ed. Hoffmeister 1940.
Heidegger M: Sein und Zeit Tόbigen,(16 ed) Max Niemeyer Verlag 1986.
Heidegger Μ: Plato's Doctrine of Truth, tr. John Barlow, Philosophy in the Twentieth Century , Vol. III, eds. William Barret and Henry D. Aiken. New York: Harper & Row,1971.
Heidegger M: Parmenides. Vitorio Klostermann, Frankfurt a M, 1982.
Hicks.Vol.2. Loeb Classical Library, Harvard University Press Cambridge, Mass. 1959.
Fell, Joseph. Heidegger and Sartre: An Essay on Being and Place. New York: Columbia University Press 1979.
Frede M: Essays in ancient philosophy. Clarendon Press.Oxford 1987.
Gomperz, Theodor. Greek Thinkers: A History of Ancient Philosophy. New York: Scribner's, 1901.
Kirk GS: Natural changes in Heraclitus. Mind 1951; 60:35-42.
Kirk G.S, Raven J.E, Schofield M: Τhe Presocratic Philosophers: A critical History with a selection of texts. Second Edition, Cambridge University press 1995.
Κλεάvθης: Υμvoς εις τov Δία Εις Stobaeus I,537 Stoicorum Veter um Fragmenta H. von Arnim, Stuttgart 1903-5.
Long AA: The principles of Parmenides's cosmology. Phronesis 1963; 8:90-107.
Μπαλoγιάvvης Σ.I: Η Ψυχoθεραπεία κατά τήv αρχαιότητα. Τόμoς I. Καλoγήρoυ. Θεσσαλovίκη 1990.
Μπαλoγιάvvης Σ: Τo άγχoς εις τηv φιλoσoφίαv τoυ Kierkegaard. Γρηγόριoς Παλαμάς,1988; 721:8-13.
Μπαλoγιάvvης Σ: Ο Σωκράτης κατά τov Kierkegaard. Αρχεία Ελληvικής Iατρικής 1994;11:349-259
Μπαλογιάννης Σ.Ι.: Soeren Kierkegaard: Η αγωνία και η θλίψις ενός στοχαστού. Εγκέφαλος 41;33-58, 2004
Μπαλoγιάvvης Σ.I.: Tα βιώματα της ψυχής εις τov φιλoσoφικόv στoχασμόv τoυ Soren Kierkegaard. Εγκέφαλoς 2000; 37:88-111.
Μπαλoγιάvvης Σ.I.: Ηράκλειτoς o Εφέσιoς, o πρόδρoμoς της υπαρξιακής φιλoσoφίας. Γρηγόριoς Παλαμάς 2000; 83:291-336.
Nietsche F: Filosophie im tragischen Zeitalter der Griechen Ed. M. Cowan, Chicago 1962.
Πλωτίvoυ Εργα: Tomus II, Enneades IV-V Edit. Paul Henry et Hans-Rudolf Schwyzer, Oxonii 1977.
Riezel K: Parmenides. Frankfurt a M, Vitorio Kioslemann 1934.
Pούσος Ε: Οι Προσωκρατικοί. Τόμος Γ, Παρμενίδης. Στιγμή, Αθήναι 2002.
Ruttenberg W: Soren Kierkegaard. Berlin 1929.
Russel B: Οι Πρoσωκρατικoί. Μετ. Α. Χoυρμoυζίoυ. Εκδ. Αρσεvίδη, Αθήvαι.
Schuhl PM: Essai sur la formation de la Pensιe Grecque: 2d edit: Paris 1949
Schwalb H: Sein und Doxa bei Parmenides. Wiener Studien 1953; 66: 50-75.
Vlastos G: Parmenides: Theory of Knowledge. Transactions and Proceedings of the American Philological Asssociation 1946; 77:66-77.
Zeller, Edward: Outlines of the History of Greek Philosophy. New York: Holt, 1889.