Δυνατότητες και περιορισμοί της αποκατάστασης εφήβων
με διαταραχές σχολικών ικανοτήτων

ΛΑΖΑΡΑΤΟΥ Ε., ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ Δ., ΑΜΒΡΑΖΙΑΔΟΥ Ι., ΣΙΝΗ Α., ΡΟΓΚΑΚΟΥ Ε.
Υπηρεσία παιδιών και Εφήβων, Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής Βύρωνα-Καισαριανής,
Ψυχιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών

Περίληψη
Σκοπός της παρούσης εργασίας είναι να καταγραφούν οι διαταραχές σχολικής μάθησης των εφήβων που προσήλθαν στο ΚΚΨΥ Βύρωνα-Καισαριανής τα έτη 1996-2000 και να αξιολογηθεί ο προτεινόμενος τρόπος αποκατάστασης τους.

Από το σύνολο των 290 εφήβων, ηλικίας 12-18 ετών, που εξετάσθηκαν στην Υπηρεσία μας κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα, 53 παρουσίαζαν διαταραχές σχολικής μάθησης. Από το ιστορικό των προσερχόμενων εφήβων καταγράφηκαν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: φύλο, ηλικία, σχολική φοίτηση, τρόπος παραπομπής, αίτημα, διάγνωση, τρόπος αντιμετώπισης, συμμόρφωση στην προτεινόμενη θεραπεία

Αποδείχθηκε ότι, οι μαθησιακές διαταραχές είναι η συχνότερη διάγνωση που τίθεται στους εφήβους που προσέρχονται στο κέντρο μας, 53/290 (18,6%). Η συχνότητα αυτή είναι αντίστοιχη της συχνότητας του "προβλήματος", εξαιτίας του οποίου προσέρχονται. Οι στατιστικές δοκιμασίες ανέδειξαν τα εξής αποτελέσματα: Τα αγόρια στην εφηβεία παρουσιάζουν περισσότερο μαθησιακά προβλήματα απ' ότι τα κορίτσια. Είναι συχνότερα μαθητές Γυμνασίου απ' ότι μαθητές Λυκείου, κι έχουν μέσο όρο ηλικίας μικρότερο από το μέσο όρο ηλικίας του γενικού δείγματος των εφήβων. Η παραπομπή γίνεται κυρίως από το σχολείο. Η διάγνωση έχει σχέση με το αίτημα. Δεν παρατηρείται διαφορά ανάμεσα στον τρόπο αντιμετώπισης και τη συμμόρφωση στη θεραπεία.

Ενώ διαπιστώνεται η αύξηση προσέλευσης εφήβων με διαταραχές σχολικών ικανοτήτων, η αντιμετώπισή τους αποδεικνύεται ανεπαρκής. Είναι γνωστό, ότι οι δυνατότητες αποκατάστασης αυτών των διαταραχών, μετά την είσοδο στην εφηβεία, είναι περιορισμένες. Διαπιστώθηκε ότι ο κύριος τρόπος αντιμετώπισης περιορίζεται στη διαγνωστική εκτίμηση και τη χορήγηση βεβαιώσεων που θα χρησιμοποιηθούν με σκοπό την επιεική βαθμολόγηση στο σχολείο. Η ψυχοθεραπευτική και ψυχοπαιδαγωγική αντιμετώπιση, αποτέλεσε τον τρόπο προσέγγισης μεμονωμένων περιπτώσεων.

Λέξεις κλειδιά: Μαθησιακές δυσκολίες, έφηβος, αποκατάσταση.

Πλήρες κείμενο