Η συμμετοχή βιολογικών και κοινωνικών παραγόντων στην εκδήλωση μαθησιακών διαταραχών
ΛΑΖΑΡΑΤΟΥ Ε., ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ Δ. Κ., ΜΑΓΓΑΝΑΡΗ Ε., ΖΕΛΙΟΣ Γ., ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ Α., ΣΙΝΗ Α.
Υπηρεσία Παιδιών και Εφήβων, Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής Βύρωνα-Καισαριανής
Ψυχιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών

Περίληψη
Στόχος της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση της συμμετοχής βιολογικών και κοινωνικών παραγόντων στην εκδήλωση μαθησιακών διαταραχών. Το κλινικό δείγμα αποτελούσαν 130 παιδιά και έφηβοι ηλικίας 5;11 έως 18;7 ετών που προσήλθαν στο ΚΚΨΥ Βύρωνα-Καισαριανής λόγω χαμηλών σχολικών επιδόσεων και στα οποία τέθηκε η διάγνωση της Ειδικής Αναπτυξιακής Διαταραχής Σχολικών Ικανοτήτων. Την ομάδα ελέγχου αποτελούσαν 168 παιδιά και έφηβοι του ίδιου εύρους ηλικιών με άριστη σχολική επίδοση. Από το αναπτυξιακό και ιατρικό των παιδιών και των δύο ομάδων καταγράφηκαν οι εξής παράγοντες: φύλο, ηλικία, ιστορικό εγκυμοσύνης και τοκετού, διάρκεια θηλασμού, ιστορικό οργανικών ασθενειών, καθώς και ηλικία, επάγγελμα και μορφωτικό επίπεδο γονέων. Στη συνέχεια μελετήθηκε η σχέση των παραπάνω παραγόντων με τις μαθησιακές διαταραχές.

Από τη στατιστική επεξεργασία των αποτελεσμάτων προέκυψε ότι παράγοντες όπως το άρρεν φύλο, το επιβαρημένο ιστορικό κύησης και τοκετού, το ιστορικό οργανικών ασθενειών και η απουσία θηλασμού κατά τη βρεφική ηλικία αυξάνουν την πιθανότητα εκδήλωσης μαθησιακών διαταραχών και ότι αυξημένα ποσοστά παρατηρούνται σε ηλικίες κάτω των 9 και άνω των 12 ετών. Αντίθετα, η πιθανότητα εμφάνισης μειώνεται σε παιδιά των οποίων οι γονείς είναι υψηλού μορφωτικού επιπέδου. Την πιο ισχυρή συσχέτιση παρουσιάζουν οι οργανικές ασθένειες, με πρώτες τις οξείες υποτροπιάζουσες (π.χ. λοιμώξεις ανώτερου αναπνευστικού, ωτίτιδες, κλπ.) και μετά τις χρόνιες (π.χ. άσθμα, διαβήτης, κλπ.). Τα ευρήματα αυτά έρχονται σε συμφωνία με προηγούμενες μελέτες και επιβεβαιώνουν την πολυπαραγοντική αιτιολογία των μαθησιακών διαταραχών σύμφωνα με το βιο-ψυχοκοινωνικό μοντέλο.

Λέξεις κλειδιά: Μαθησιακές διαταραχές, οργανικές ασθένειες, κοινωνικοί παράγοντες.

Πλήρες κείμενο